7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding

7 BUDSKABER TIL DIN PARTNER NÅR DU BLIVER STRESSSYGEMELDT 

En af de svære øvelser, når man bliver stresssygemeldt, er at orientere sine omgivelser. Og dette skal gøres udførligt, da omgivelserne ellers ikke ved, hvordan de skal forholde sig. En stresssygemelding er lettere med et brækket ben end med stress, da alle og enhver kan se gipsen og ved, hvordan helingsprocessen fungerer.

Her er 7 budskaber til din partner, når du bliver stresssygemeldt: 

1.    Forklar din partner, at du har et reelt stresskollaps, og at du derfor er blevet sygemeldt i så og så lang tid. Der skal være en deadline på – sygemeldinger på ubestemt tid skaber utryghed hos alle parter, og en dygtig stresscoach skal kunne fortælle dig præcist, hvor længe du skal sygemeldes, og hvordan du skal forholde dig under sygemeldingen.

2.    Forklar din partner, hvad et  stresskollaps er, og tak ham / hende for, at han / hun har hjulpet dig med at få hjælp, hvis han har været involveret.

Bed ham om fortsat at hjælpe dig ved at holde dig ørerne, så du ikke ryger i sygemeldingsfælden. Dvs. bed ham om at hjælpe dig med at holde dig i absolut ro.

3.    Fortæl din partner, at du er ked af sygemeldingen, for det ved vi, at du er, men at det blot er for en periode, og at du kommer til at få det godt igen inden længe, hvis I bare følger disse anvisninger.

4.    Aftal med din partner, hvilke gøremål og pligter, der skal aflastes fra dig i denne periode, og hvilke du fortsat kan beholde. Her anbefaler jeg, at I fx kan anvende onlineindkøb hos netsupermarkeder, fremfor at du fx handler ind.

Du har ikke brug for at omgive dig med trafik, støj og mange mennesker i denne periode. Til gengæld kan du fx vaske tøj, lufte hund og ind imellem hente børn. Men dine pligter skal holdes på et minimum.

5.    Understreg her overfor din partner, at kuren mod stress jo ubetinget er ro. Og det indebærer derfor, at du ikke tager en større del af arbejdet i  hjemmet, men derimod en mindre del for en periode.

Understreg her også, at du bliver anbefalet fra os, at sove, se serier og gå stille ture. Se forklaring nedenfor. Så din partner skal være indstillet på, at du ligger meget i sengen eller på sofaen i en periode.

Til gengæld kan du love, at du ikke roder, og der altid er rent og ordenligt omkring dig, for ellers bliver det helt ulideligt at være sygemeldt eller at bo sammen med en sygemeldt.

6.    Bed din partner om hjælp til at få lukket de mentale skodder udadtil til venner og familie, så du ikke skal forklare dig eller være på i de måneder, hvor helingen af dit nervesystem og dit sind skal finde sted.

Her anbefaler jeg, at din partner kan melde ud til at jeres nærmeste, at du fx har arbejdet for meget, og derfor er stresssygemeldt for en periode. Og at du skal have ro, og at de derfor ikke kan droppe forbi uanmeldt eller forvente, at du deltager i diverse familiearrangementer.

Har du ikke en partner, gør du selvfølgelig dette selv. Men vær meget opmærksom på ikke at forklare dine omgivelser, hvorfor du har stress og hvad du skal gøre. Alle har en holdning til stress og vil af et godt hjerte gerne blande sig, og det skal du for enhver pris undgå.

7.    Hvis I har børn, skal børnene ligeledes orienteres. Alt afhængig af, hvor gamle børnene er, skal bringes til forståelse, at mor for en periode har brug for ro, og derfor skal være hjemme og sove så meget som muligt.

I kan her i fællesskab forklare jeres børn, at det er fordi mor (eller far) har haft for meget arbejde, at hun nu skal have indhentet søvn og hvile. Vær opmærksom på, at børn let kommer til at føle skyld, når en forælder bliver sygemeldt, så det er vigtigt at forklare dem, hvorfor du er sygemeldt, at det ikke er farligt, og at det kun er i et par måneder.

Fortæl dem, at det bedste, de kan gøre for deres mor, er at holde hende i ørerne, så hun ikke falder i fælden med at sidder ved computeren eller lave for mange ting.

Så føler børnene sig mere trygge, fordi de får en opgave og kan medvirke til at påvirke situationen.

I kan også give børnene nogle af dine pligter i denne periode – det behøver ikke være store pligter, men igen vil det give jeres børn en følelse af at kunne påvirke situationen positivt fremfor at de føler sig magtesløse.

Og så er det ellers ned under det varme tæppe foran netflix i et par måneder, indtil nervesystemet har helet… helt af sig selv.

Læs mere i Stressfri på tolv uger eller mer’ ellerRigtige mænd går også i sort. 

Kærlig hilsen

STRESSFRI!

“Hvis jeg nogen siden skulle komme til at lide af stress, ville jeg uden at tøve lægge mit liv og hlebred i hænderne på de to forfattere bag bogen Stressfri, psykolog Majken Matzau og forfatter Christina Bølling”

– Marie Kaufholz – Alt for damerne

 Køb bogen her

BLIV MATZAU STRESSCOACH

Der er stadig pladser på Hold 9.

Til maj starter vi Hold 9 op på Matzau Stresscoachuddannelse. Holdet er snart fyldt, men du kan nå det endnu.

Opstart d. 18. maj
Certificering 13. oktober 

Tilmeld her: 

KRYSTALMEDITATION D. 10. maj

Kom til guidet meditation og meditativ koncert.

D. 10. maj afholder vi Krystalmeditation under fuldmånen i koncertsalen på Vesterbro.

To timers guidet meditation og meditativ koncert. Alle er velkomne, og det kræver ingen forudsætninger at deltage.

Hvor: Lorelei’s Concerthall, Vesterbrogade 60

Hvornår: Kl. 20-22 d. 24. januar

Køb billetter her

HAR DU PRØVET EN NEO-PiR?

En NEO Pi-R test er et værktøj til at forstå, hvordan du virker på andre mennesker.

Gennem en fælles udforskning af din NEO Pi-R-profil kan vi stille skarpt på, hvor du personligheds- og adfærdsmæssigt skiller dig ud, og belyse og udforske de relationsmønstre, potentielle konfliktmønstre og potentialer, der hænger sammen med din helt specifikke måde at være i verden på.

NEO-Pi-R’en kan enten være en del af et længere coaching- eller ledersparringsforløb, eller den kan stå alene som en pakke, der indeholder en indledende coachingsession, hvor vi sammen pejler os ind på, hvad der er vigtigt for dig at få sparring på.

Læs mere

Del denne side:
Share '7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding' on Facebook Share '7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding' on Google+ Share '7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding' on LinkedIn Share '7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding' on Twitter Share '7 budskaber til din partner ved en stresssygemelding' on Print Friendly