Jeg holder af hverdagen – også stressen

 

JEG HOLDER AF HVERDAGEN…

– Af Tobias Stern Johansen – Kristeligt DagbladDet kan være usigeligt hårdt at skulle tilbage på job efter en sommerferie, hvor man endelig har kunnet slippe pligterne og slappe af. Her får du gode råd til, hvordan skiftet fra ferie til hverdagen bliver lettere.

Bedst som vi har rystet arbejdstempoet af os og vænnet os til at holde fri, er ferien forbi. Ugers hygge og samvær med familie og venner, spændende rejser og lange, lyse aftener skal afløses af faste mødetider, krævende chefer og bunker af opgaver. Puha.

Men hvorfor kan det være så hårdt at skulle tilbage på arbejde?

Fordi vi har det med at lægge alt for hårdt ud, fortæller lektor ved Aalborg Universitet Einar Baldvin Baldursson. Vores høje forventninger til os selv hænger sammen med, at det moderne arbejde stiller store krav til medarbejderen – ikke mindst krav om involvering, ansvar og effektivitet. Det gælder ikke bare de såkaldt ”kreative job”, men over en langt bredere kam.

”Man skal være oppe på dupperne, og til det formål skal man være i god form. I ferien falder ’konditallet’, og når man vender tilbage, forsøger man uden videre at springe op på det tidligere niveau. Det kan ikke lade sig gøre, og det oplever mange som et nederlag.”

Hans råd er derfor ganske enkelt: Start langsomt. Få overblik. Og start på en onsdag – så ved man, at det er begrænset, hvad man kan nå den første uge, og derfor vil man automatisk satse på overblik og gentilpasning frem for at skulle nå alt.

”Man skal sige til sig selv, at det her er helt normalt. Det handler om at forstå, at en god ferie er en ’livs’-nødvendighed ikke mindst som forudsætning for arbejdslivet,” siger han og fortsætter:

”En vellykket ferie betyder, at man for en stund har skiftet kurs. Fra det hektiske til det flydende, fra det strømlinede til det bredt favnende, fra arbejde til familie, fra anvendelse af empati og social forståelse til genopladning. En del af udfordringen handler om at tage disse gevinster med sig tilbage til hverdagslivet. Det er også en udfordring. Det er her, at man skal lade være med at anstrenge sig, men søge en glidende overgang til arbejdets tempofyldte verden.”

”I stedet for at slide helt usædvanligt hårdt op til ferien, skal man tage sig tid til at forberede overgangen til ferietilstand. Man skal ikke forsøge sig med et ryddet skrivebord, men i stedet et skrivebord man har ’tilberedt’, således at tilbagevenden er overskuelig.”

Det er slet ikke sikkert, at man kommer gladere tilbage på arbejde efter ferien, selvom man har nået en masse ved at arbejde på højtryk inden ferien – tværtimod, understreger psykolog og direktør hos Matzau Erhvervspsykologer Majken Matzau.

”Vi laver typisk nogle meget bratte overgange, hvor vi arbejder igennem og skal klare alt op til ferien – vi vil til bunds i bunkerne, så vi kan have ro i sjælen, mens vi er væk. Det betyder, at mange bruger den første uge af ferien på at komme ned i gear, og så har man måske et par uger med ro, inden man går alt for voldsomt i gang igen. Når man starter voldsomt op efter en periode med ro, er det en choktilstand for nervesystemet.”

Udover at geare ned allerede inden ferien bør man derfor holde fri nogle dage, når man er kommet tilbage fra ferie, og inden man skal på arbejde igen, understreger Majken Matzau.

”Kommer man fra Mallorca søndag og skal på arbejde mandag, risikerer man at miste den frihed og ro, man har vundet.”

TIPS TIL AT HOLDE AF HVERDAGEN:

  • Lad være med at sjuske med ferien
  • Gear ned på arbejdet allerede inden ferien, så du ikke går stresset på ferie.
  • Læg et par feriedage ind i kalenderen efter rejsen, og inden du skal begynde på job, så overgangen bliver glidende, og du får overblik over dagliglivet.
  • Sæt de første arbejdsdage af i kalenderen til at komme igennem mail-bunkerne og få et overblik over dit arbejdsliv.
  • Begynd på job på en onsdag. Så er der ikke så lang tid til weekend, og det betyder, at du ikke skal overskue så meget.
  • Gem og anvend nogle feriedage til en forlænget weekend eller to i tiden efter ferien. På den måde bevares noget af den ro, som er opnået i ferien, og det bliver ikke lige så hårdt at vende tilbage på arbejde.
Kilde: Einar Baldvin Baldursson, Majken Matzau

BLIV MATZAU STRESSCOACH

Vil du være en af DK’s dygtigste stressrådgivere?

Nyt hold starter d. 14. april 2016
11 dages træning og undervisning over 7 måneder med certificering d. 7. oktober 2016

Tilmeld Stresscoachuddannelsen

MEDITATIONSAFTENER

D. 29. august afholder vi vores næste Krystalmeditation.

Under Krystalmeditationerne, bliver du guidet ind i dybe, healende meditationer, hvor klangene fra Majkens 25 krystalskåle clearer og transformerer blokeringer og stress samt aktiverer nye, højere vibrationer i dit system.

Datoer for efteråret 2015: 

D. 29. august: Køb billet her (OBS: Kun 3 pladser tilbage)
D. 28. september: Køb billet her
D. 27. oktober: Køb billet her
D. 25. november: Køb billet her

Læs mere om krystalmeditation her

Del denne side:
Share 'Jeg holder af hverdagen – også stressen' on Facebook Share 'Jeg holder af hverdagen – også stressen' on Google+ Share 'Jeg holder af hverdagen – også stressen' on LinkedIn Share 'Jeg holder af hverdagen – også stressen' on Twitter Share 'Jeg holder af hverdagen – også stressen' on Print Friendly