Det skriver DR om Torsdagsmeditation

Meditation

 

Den aften vi tog til Himmalaya

Af journalist Dorthe Boss Kyhn, DR

Læs hele artiklen på DR.dk

“Kom til torsdags-meditation, skrev stressekspert og erhvervspsykolog Majken Matzau i en mail. En torsdag aften i hver måned åbner hun dørene for gratis meditation i en time. Alle er velkomne til at smide dagligdagens travlhed for at følge med hende på en indre rejse.

Ok, så er chancen der, tænkte jeg, der aldrig har prøvet at meditere før, men egentlig altid haft lyst til at afprøve det. Så af sted med mig – åben overfor om dette monstro kunne blive mit nye mentale middel mod travlhed i sindet.

Indendøre hos erhvervspsykologen er der tændte stearinlys, ro og blid musik strømmer gennem de store lyse lokaler. Mennesker strømmer til. Hjemmevant småsummer de rundt og finder deres pladser.

Jeg gør det samme, mest fordi de andre gør det. Vi bliver ledt ind i et stort mødelokale, hvor stolene er sat op i en rundkreds, tre store bloklys står i midten på gulvet og fra vindueskarmen kigger en smuk buddha-figur ned over alle os fremmødte. Jeg når ikke at tænke mere, for så går Majken Matzau stille og roligt i gang:

-Velkommen til Torsdagsmeditation, vi skal i dag på en indre rejse – sørg for at I sidder behageligt, slap af og glem alt om dagens mange mails, møder, talkolonner, skærmbilleder – tillad alle tanker at komme ind og lade dem forsvinde igen, træk vejret helt ned i maven og pust ud…

Jeg kan ikke trække vejret helt ned i maven, tankerne myldrer rundt inde i hovedet på mig, som var det popcorn i en frituregryde. Det her lærer jeg aldrig nogensinde, tænker jeg. Jeg har alt for meget mylder i min hjerne.

-Mærk hvordan energien lyser fra dine fødder, mærk gulvet, og mærk hvordan energien spreder sig op til dine lægge – træk vejret, pust ud – mærk hvordan energien stråler videre op til dine knæ og lår….

Velkommen til Himalaya
Jeg kniber det ene øje op og ser, at de andre sidder med lukkede øjne og allerede er taget af sted på rejsen. Jeg lukker hurtigt mine øjne i  igen og forsøger at få kontrol over åndedrættet og mærke, hvordan energien spreder sig fra knæ, til lår og hofter. Jeg koncentrerer mig om at få energien rundt i hele kroppen, og pludselig registrerer jeg, at mit åndedræt er kommet helt ned i maven, jeg kan trække mit vejr befriende langt ned i dybet og pruste luften ud igen mellem fortænderne. Føles dejligt – og sjældent at man i en travl hver dag kommer på disse kanter.

-Nu skal vi videre på en rejse, vi skal højt op – op i de højeste bjerge. Vi er nu i Himalayas bjerge, du bliver løftet op og kan se et tempel foran dig, du åbner døren og går ind og bliver mødt med glæde og en uforbeholden åbenhed. Du bliver budt velkommen… hjem, guider Majken Matzau os blidt videre.

Og lige pludselig er jeg faktisk i Himalya. Ser der virkelig sådan smukt ud, tænker jeg og indånder den friske bjergluft, men musikken bærer os af sted hen over himlen.

Hvad er klokken?
Men åh nej, nu klør det i panden. Må man klø sig i panden, når man mediterer? Jeg forsøger at koncentrere mig om noget andet, flyver videre over Himalayas bjergtoppe og trækker vejret dybt ind. Men hvad er klokken mon, hvor længe har vi egentlig været her? Jeg bliver vred på mig selv, tag dig nu sammen og lad dig føre med, skænder jeg.

Missionen lykkes faktisk til sidst. Jeg får styr på åndedrættet, og det er sådan en god følelse at sidde sammen med så mange andre mennesker, jeg ikke kender og lade sig føre med. Så da vi igen – efter Majken Matzau har bedt os om at lande igen og strække os godt igennem –  også lander, så har jeg opnået en grad af afslappethed, også mentalt, som jeg egentlig aldrig har prøvet tidligere. Jeg glemte også alt om allergi og at det kløede i panden og den slags undervejs i forløbet.

Og da jeg lidt senere atter står i den travle og befærdede gade midt i København, så føler jeg faktisk, at jeg svæver lidt mere letfodet af sted. Måske er en times indre rejse i ny og næ ikke så ringe endda.”

Majken Matzau om meditation:

  • Meditation er en mental teknik, der mindsker stress og giver klarhed og energi. Der er intet mystisk ved meditation, det er tværtimod den mest naturlige tilstand i verden. Meditation er nemlig ganske enkelt stilhed i sindet.
  • Allerede som barn, da jeg dyrkede elitesvømning, stiftede jeg bekendtskab med visualiseringsteknikker. Og dem har jeg brugt lige siden, hvis jeg for eksempel ikke kunne sove, så kunne jeg bruge de her øvelser til at få ro i sindet.
  • Siden begyndte jeg at dyrke yoga  og  meditation og har deltaget i mange kurser over hele verden, og i dag er det sådan, at jeg bruger meditation i mine kursusforløb, i mine uddannelser og med klienter. Der er ingen regler hos mig, jeg tilhører ikke en bestemt skole og er imod, at man siger, at noget er mere rigtigt end andet. Her handler det om at bruge meditationen til at få ro i sindet
  • Når jeg holder mine guidede meditationer, så er jeg selv i dyb meditation, jeg bruger mine egne teknikker til at rense sindet for støj, og jeg lærer mine kursister at få en viden om deres sind, så de kan bruge teknikkerne for eksempelvis til at undgå stress, forklarer Majken Matzau.
  • Hun tilføjer, at der er en lang række positive fordele ved at lære meditation – man får mere overskud og ro og bliver faktisk et mere rummeligt menneske. Hun anbefaler, at mennesker, der har psykisk ubalance, undlader at meditere.
  • Forskning viser, at stresshormonerne – adrenalin og kortisol falder under meditation. Pulsen falder, og blodtrykket falder. Samtidig stiger serotoniniveauet – et udtryk for mindre stress og større glæde.”
Læs hele artiklen på DR.dk 
Del denne side:
Share 'Det skriver DR om Torsdagsmeditation' on Facebook Share 'Det skriver DR om Torsdagsmeditation' on Google+ Share 'Det skriver DR om Torsdagsmeditation' on LinkedIn Share 'Det skriver DR om Torsdagsmeditation' on Twitter Share 'Det skriver DR om Torsdagsmeditation' on Print Friendly